La Noia que es passejava per la Barcelona dels Tramvies
Aquella nit
la Noa i la Natascha gairebé no havien dormit. Acostumades a quedar-se fins
tard vigilant els missatges de whatsapp que rebien constantment al mòbil, no
van saber resignar-se a deixar, ni que fós per una nit, aquell mal costum.
L’endemà havien de matinar més del que ja era habitual. Normalment es llevaven
cada dia a les 7 per anar a esperar l’autocar que les duia fins a l’institut de
la població del costat, on estudiaven segon d’ESO. Però aquell dia aquest
mateix autocar les esperava una hora abans, perquè anaven d’excursió a
Barcelona amb tots els de la mateixa classe. La idea era visitar l’Aquàrium i
el Parc Güell.
Mortes de
son i de nervis per no arribar tard havien sortit de les seves respectives
cases prometent a les mares que enviarien missatges un cop arribessin a
Barcelona.
A aquella
hora, el sol ja s’aventurava a fer-se veure per sobre la muntanya de Vardera,
il.luminant l’Ermita de Sant Onofre. La primavera ja havia esclatat amb tots
els seus colors i aromes.
Les dues
cosines esperaven l’autocar a l’entrada del poble, xerrant amb les companyes i
companys que ja s’havien congregat al lloc i comentant el que esperaven
d’aquell dia fora de les aules. El bon temps convidava a passar estones a
l’aire lliure i no a tancar-se davant d’una pissarra. Tant de bo programessin
més activitats com aquella.
El trajecte
fins a Barcelona era llarg, però els mòbils van ser l’opció més encertada per
combatre la monotonia d’aquelles hores asseguts. Alguns veien vídeos, d’altres
xerraven pel whatsapp o el Facebook, sempre n’hi havia qui es decantava pels
jocs i, molts menys, triaven l’ebook i passaven l’estona submergits en lectures
gairebé infinites.
En arribar
a l’Aquarium, van baixar de l’autocar amb unes preses increíbles, com si els hi
anés la vida. Els dos professors que els acompanyaven van haver de cridar-los a
l’ordre per evitar que algú es despistés o es descontrolés. Amb adolescents,
tot era possible.
Per la Noa
l’Aquarium no va ser cap novetat. Ja hi havia estat, sis anys enrera, amb els
seus pares i la seva germana Roé. Li havia agradat i recordava força bé com era
tot allà dins. Sempre havia estat una nena desperta i amb molta memòria. Es
fixava en els petits detalls i procurava retenir a la ment tot allò que l’havia
sorprès o, senzillament, li havia agradat. La gran varietat de peixos de
colors, els coralls, les majestuoses ratlles o els imponents taurons que
nedaven marcant el seu territori per sobre dels túnels de vidre que ensostraven
els passadissos per on ella i la seva família passejaven tranquil.lament, sense
pensar en el perill de que aquella estructura de vidre cedís.
Ara tornava
a ser allà i reia dels comentaris que feia la Natascha. La veia tan pallassa
com els peixos pallassos que estaven mirant amb tanta expectació. S’estimaven
molt, però eren tan diferents… La Noa sempre semblava trista, quan la seva
cosina era tot el contrari. Era una noia extrovertida, decidida, valenta. Tot
el que tenia al cap ho tenia a la boca. Directa i sense preàmbuls, deixava anar
el que pensava i es quedava tan ampla. La Noa, en canvi, era com un llibre
tancat amb clau. Ningú podia endevinar el que pensava ni aventurar el que sentia.
La Natascha
tenia moltes amigues, la Noa tenia companyes i conegudes, perquè, per molt bé
que es trobés entre la seva companyonia, mai les deixava traspassar límits
invisibles que ella mateixa es construïa. Era com si intentés protegir-se,
ningú sabia de què, potser ni tan sols ella mateixa ho sabés.
En sortir
de l’Aquàrium, van tornar a pujar a l’autocar per dirigir-se al Parc Güell. Malgrat
que el trajecte no duraria gaire aquest cop, els nois i noies van tornar als
seus aparells electrònics. Resultava difícil d’imaginar-se com serien les seves
vides sense ells.
En
tractar-se d’un dia feiner, el tràfic a Barcelona, a aquella hora del matí, era
un caos. Però van arribar a l’hora prevista. Al parking del parc hi havia
d’altres autocars estacionats. Molts d’ells estrangers i molts grups de gent
molt diversa voltaven per l’indret atenent les explicacions dels seus
respectius guies. En abandonar l’autocar, els professors no es van adonar de
que la Natascha i la Noa s’havien quedat endarrerides perquè la Natascha es
descuidava les ulleres al seient i van haver de tornar a pujar per agafar-les.
En tornar a
baixar de l’autocar, ja no van saber trobar al seu grup. De sobte, van sentir una espècie de música molt
estranya, com si en comptes de tocar-la amb els instruments habituals, algú
estés fent servir vidres i aigua per composar-la. L’ambient davant dels seus
ulls es va tornar confós i difuminat. Van veure com aquella música ho penetrava
tot i ho descomposava en fragments molt petits per tornar a dibuixar noves
imatges a partir d’aquells fragments. Era com si el temps i el món s’haguessin
aturat per un moment i haguessin decidit canviar-ho tot. Destruir per tornar a
construir, com qui fa i desfà un trenca-closques o trenca ceràmica de colors
per fer petites tesel.les per formar un mosaic.
Així, la
imatge del Parc que tenien al davant, havia canviat totalment. Abdues cosines
van sentir una esgarrifança que se’ls obria camí al llarg del cos. Era com si
la realitat s’hagués esfumat del tot, com si el temps no fos el seu temps, com
si, fins i tot la resta de la gent, hagués desaparegut per sempre. Perquè no es
veia ni un ànima per aquell indret. Els autocars estacionats ja no hi eren, el
propi parking no era tal i es trovaben al mig d’un carrer solcat de rails. Mai
havien vist res semblant abans. No havien acabat de posar els peus a la vorera
del carrer per on s’accedia al parc, quan gairebé les atropella un tramvia. Bé,
en realitat, elles no havien vist mai un tramvia, però van deduir que aquella
barreja d’autocar i tren no podia ser cap altra cosa. Llavors van sentir
darrera seu un senyor malhumorat vestit amb un uniforme molt estrany i amb
pinta de molt antic que les escridassava:
- - Què no teniu ulls a la cara? Aquest
tramvia us podia haver atropellat!
- - Ho sentim, senyor. No ens havíem
adonat.
- - Què no sabeu que no podeu travessar
fins que jo us ho indiqui? Tampoc us heu adonat de la meva presència?
- - No, senyor, no l’havíem vist.
- - Per aquesta vegada, passi. Però si
us torno a enxampar travessant d’aquesta manera, us hauré de posar una multa.
Les noies,
amb el cap baix, van intuïr que es tractava d’una espècie d’agent municipal. En
realitat era un guàrdia urbà.
Caminaven
cap a l’entrada del parc, quan la van veure. Se’ls va apropar una noia que
deuria tenir la seva edat, però anava vestida, calçada i pentinada com d’una
altra època molt llunyana a la seva. Semblava sortida d’una pel.lícula antiga.
Era una noia morena, amb el cabell curt i ondulat. Era molt prima i duia una
faldilla i un gersei de colors apagats.
Es van fixar que duia la mà dreta embenada. Les dues cosines no gosaven dir-li
res, perquè no la creien real. Havien d’estar somniant. Potser s’havien quedat
adormides i continuaven a l’autocar. Però mentre elles pensaven en aquella
possibilitat, la noia es va acostar més a elles i els va parlar:
- - Heu d’anar més en compte quan
travesseu per aquí. Els tramvies passen a cada moment i podríeu acabar com el
pobre Gaudí.
- - En Gaudí, et refereixes al de la
Sagrada Família?
- - El mateix. Ell també va crear
aquest parc.
- - Què li va passar?
- - No ho sabeu? Va ser fa molts anys,
concretament al 1926. El va atropellar un d’aquests tramvies.
- - I el va matar?
- - No en un primer moment, però va
acabar morint tres dies després a l’hospital.
- - Quina llàstima!
- - Doncs sí, i més quan potser es
podia haver salvat si la gent que va veure l’accident hagués actuat d’una altra
manera.
- - Com van actuar?
- - Alguns no van voler implicar-se
perquè no el van reconèixer, confonent-lo amb un pidolaire. I va passar massa
temps fins que el van poder atendre els metges. Gaudí anava indocumentat i mal
vestit, amb unes senzilles espardenyes. I a les butxaques només duia unes
panses i unes anous.
- - Un home tan important anava així
pel món?- No es va poder estar de dir la Natascha.
- - Sí, perquè era un home senzill a
qui no agradava fer ostentació del que valia.
- - I en canvi, era un geni- va dir
tota pensativa la Noa.
- - Heu estat mai al Parc?
- - No. Avui hem vingut a Barcelona amb
els companys de l’institut per visitar-lo.
- - Però us heu despistat i ara no els
trobeu.
- - Com ho saps?
- - Què
farien dues noies soles passejant un dimecres a aquesta hora?
- - També
tens raö.
- - Si
voleu, jo us puc ensenyar el Parc Güell. Des de que sóc a Barcelona, l’he
visitat tantes vegades que gairebé el podria recòrrer amb els ulls tancats.
- - Però
tenim un problema: Les entrades les tenen els nostres professors i ells ja
deuen ser a dins. Haurem de comprar-ne de noves i no sé si portarem prous
diners.
- - Comprar
entrades, dius? Poc s’ha de pagar per visitar el parc. Només faltaria… Tu creus
que jo podria venir cada setmana si hagués de pagar entrada?
- - Ho
dius en serio? De debó no cobren per deixar-nos passar?
- - Tu
veus algun cobrador per aquí?
Eren a l’entrada, i tal com els deia la noia, no havia ningú
a la zona que hauria d’estar habilitada com una recepció. Precedides per ella,
van entrar-hi i es van començar a meravellar amb el que hi descobrien.
La noia es disposava a explicar l’història del parc a les
seves noves amigues:
- - Aquest
parc, en realitat, es va començar a construir amb una altra finalitat. Tot va
començar quan l’any 1899 el Comte Eusebi Güell va comprar dues finques a la que
anomenaven Muntanya Pelada i li va encarregar al seu amic Antoni Gaudí que hi
construís una urbanització de cases per a gent acomodada que buscava gaudir
d’un entorn priviligiat amb vistes a la muntanya i al mar. Es van projectar
seixanta parcel.les, però diferents factors van impedir que el projecte es fés
realitat. El lloc era preciós, però quedava massa apartat de qualsevol altre
punt de la ciutat i el transport públic no hi arribava. En morir el comte, els
seus hereus van cedir l’indret a l’Ajuntament de Barcelona. Quatre anys més
tard, l’indret es va obrir al públic com un parc municipal. Va ser el mateix
any que va morir en Gaudí.
- - Sí
que coneixes bé la història del parc.
- - Quan
no tens gaire res a fer en tot el dia, tens molt de temps per escoltar la gent
que et vas trobant arreu. Hi ha gent molt ignorant, però també hi ha gent molt
Intel.ligent. Només és qüestió de sort a l’hora d’ensopegar amb uns o els
altres.
Eren davant
la doble escalinata que donava accés a la sala de les columnes i gaudien de la
impressionant imatge del drac. Havien vist reproduccions d’aquella figura infinitat
de vegades a les botigues de souvenirs de tot arreu, però veure l’original i el
seu tamany real, les va deixar bocabadades. També les va fer recordar la música
de vidres trencats que havien sentit per uns instants, quan aquella estranya
experiència havia començat. Hi devia tenir alguna relació tot plegat, però no
acabaven de trobar-la. Els mosaics, Gaudí, el tramvia i l’estranya noia eren
elements que no resultaven casuals. Era com si al seu voltant algú estigués
teixint una història que elles necessitaven conèixer, però no li trobaven el
sentit.
La noia se
les mirava de cap a peus i no gosava arrencar-se a riure perquè no volia
fer-les sentir malament, però és que no entenia com anaven vestides aquelles
noies ni la manera com parlaven, ni els aparells que duien a aquelles
extrafalàries bosses que carregaven a l’espatlla.
Per la seva
banda, la Noa i la Natascha, també se la miraven de reüll i tampoc entenien de
què anava aquella noia tant “diferent”. En un moment donat, la Natascha,
seguint la seva innata impulsivitat, no es va poder resistir i li va preguntar
directament:
- - Per
què vas vestida així?
- - Així
com?
- - Doncs així com vas. Quants anys tens?
- - Catorze.
- - Igual
que nosaltres… però, en canvi, la nostra indumentària no té res a veure amb la
teva. Ets d’alguna secta o quelcom així?
- - Noo!
Les noies de la meva edat van igual que jo. Les que sembleu d’un altre planeta
sou vosaltres.
- - Però
tu, a quin món vius? Què no veus que tothom va com nosaltres i que la que
desentona aquí ets tu?- Va defensar-se la Natascha.
- - N’estàs
segura del que dius? Mira cap allà- va dir assenyalant unes noies que en aquell
moment sortien del parc.
- - Ostres
Noa, és cert. Van igual que ella. Però, com és possible?
- - Què
no has notat abans de trobar-la que el paissatge havia canviat, Natascha?
- Què
no has trobat estranya la indumentària del municipal que ens ha cridat
l’atenció? Recordes la porta transparent i la bruixa de l’Illa del foc?
- - Sí,
però no em diguis que ens ha tornat a passar…
- Doncs
és la única explicació que li trobo.- Va callar un moment i va fer cara d’estar
rumiant alguna cosa. – A quin any estem?
- - Quina
pregunta! Al 1959.
- - De
debò? – Va respondre, atònita, la Natascha.
- - Per
què us hauria d’enganyar en una cosa així?
- - Es
clar, és clar. No hi guanyaries res. Per cert, ella és la meva cosina Noa i jo
em dic Natascha. Tu, com et dius?
- - Anna
Maria.
- - Per
què portes la mà embenada?
- - Per
un accident que vaig patir a la fàbrica on treballo. Ara estic de baixa.
- - Amb
catorze anys treballes?
- - Treballo
des dels dotze.
- - Però…
no hauries de ser a l’institut?
- - A
l’institut dius? Jo pràcticament no he pogut anar ni a l’escola primària. Només
vaig poder anar-hi tres anys, el just per aprendre a llegir i escriure. Vaig
haver de plegar per començar a treballar.
- - Però,
per què?
- - Per ajudar als pares i als meus set
germans.
- - Tu
ets la més gran?
- - No,
sóc la segona. La meva germana gran ni tant sols sap llegir. Ella també
treballa a la fàbrica.
- - Viviu
aquí a Barcelona?
- - No,
a un poble de Girona. Però jo he de fer rehabilitació durant un any i per això
estic aquí sola.
- - La
teva mare no és amb tu?
- - La
meva mare prou feina té a casa amb els més petits
- - Quina
història més trista, Anna Maria.
- - Depèn
de com la miris. Jo crec que tinc molta sort. Podia haver perdut la mà quan em
va quedar atrapada a la màquina. I, en canvi, els metges són molt optimistes.
Creuen que em recuperaré del tot i que podré tornar a treballar.
- - Vist així, tens raó. Però, tot i així,
és molt injust que hagis de treballar sent tant jove.
- - Però
és el mateix que fa tothom. La fàbrica és plena de noies de la nostra edat.
- - Al
temps que nosaltres vivim està prohibit treballar si no tens 16 anys.
- - I
a quin any esteu vivint vosaltres?
- - Al
2015!
- - En
serio? Em sembla que m’esteu enganyant.
La Noa li ensenyà el seu mòbil i li explica diferents aplicacions.
Per davant dels ulls de l’Anna Maria, van anar desfilant tot
de fotos, vídeos, música, jocs, converses i internet. La Noa no s’ho podia
creure, però en aquella dimensió de 1959 li funcionava internet. I l’Anna Maria
es va quedar tant impactada que pensava que estava perdent el cap. No s’en
sabia avenir que un aparell tant petit pogués fer tantes coses. De sobte, la
Natascha va tenir la idea de fer-se un selfie totes tres i, ben decidida, va
agafar el seu mòbil, es va abraçar a la seva cosina i a l’Anna Maria i va fer
la foto. L’Anna Maria mirava la foto, però no parava de negar amb el cap. Allò
no podia ser real. Ella no havia vist una càmara de fotos en tota la seva vida,
ni havia fet servir mai un telèfon. A casa seva no tenien televisió, només una
ràdio vella on el seu pare i la seva mare escoltaven moltes nits Ràdio
Pirenaica i se n’assabentaven del que feia i deixava de fer la Passionària a
l’Est d’Europa. Aquella ràdio, on de tant en tant, també narraven novel.les i
posaven alguna cançó, ja li semblava tot un prodigi. Com li volien fer creure aquelles dues noies
que el món havia avançat tant. D’acord, elles vivien al 2015. Això volia dir
que les separaven 56 anys, però com podia ser que en aquell moment concret,
s’haguessin trobat?
- No
és una cosa fàcil d’explicar, ni molt menys, d’entendre, Anna Maria. Però la
meva cosina i jo sospitem que hem tornat a travessar la porta transparent.
- - Quina
porta transparent?
- - La
que connecta diferents dimensions de la realitat.
- - No
entenc ni una paraula del que em dius. Per què heu de parlar d’una forma tan
estranya?
- - Ho
sento, ja t’he dit que és complicat d’entendre. Es com si el temps estigués
dividit en diferents habitacions i aquestes habitacions, en comptes d’estar
separades per parets de rajols, ho estiguessin per vidres transparents. Si
travesses un d’aquests vidres, pots entrar en un temps o en una realitat que no
et pertocaria viure.
- - I,
pel que deies abans, imagino que ja us ha passat altres vegades.
- - Sí,
hem viscut experiències similars en dues ocasions, però mai tornant enrera en
el temps.
La Natascha se la va quedar mirant un
moment tota pensativa i la va interrompre:
- - Bé,
Noa, això no és del tot correcte. Quan vam trobar la fada blanca… sí que vam viatjar
en el temps per un moment.
- - Vols
dir?
- - Què
no recordes que vam estar cantant amb l’avi quan era jove?
- - Es
veritat! Què fort!
L’Anna Maria les escoltava i no donava crèdit de la conversa
que mantenien. Com era possible tot allò que explicaven?
Va decidir continuar el seu guiatge pel parc i els va
ensenyar la Sala de les Columnes, un espai que en un principi es va dissenyar
per utilizar-lo com a mercat de la urbanització. Inspirat en les àgores del món
grec, amb 86 columnes dòriques, els va semblar el lloc ideal per jugar a fet i
amagar. El sostre estava format per petites cúpul.les construïdes amb la
tècnica de la bòveda catalana i revestides de trencadís, amb una curiosa roseta
de ceràmica al centre. Just a sobre d’aquest espai, les va sorprendre amb
l’anomenada Plaça de la Natura, coneguda també com a Teatre Greg. En els seus
orígens, es va pensar que seria utilitzada per representar espectacles a l’aire
lliure. Tota la plaça estava voltada per un blanc ondulat, construït amb blocs
prefabricats de formigó recoberts de trencadís i peces de ceràmica
cilíndriques. Des d’aquesta plaça la vista era espectacular. Podien veure bona
part del parc, amb la consergeria i la casa del guarda i bona part de
Barcelona.
Baixant de la Plaça de la Natura, va decidir dur-les a
recòrrer els viaductes, uns camins d’uns tres kilòmetres de longitud, que
mostraven diferents estils arquitectònics. El principal d’aquests camins era
l’anomenat “Del Rosari” per tenir una filera de boles de pedra, com si de
comptes de rosari es tractés. Aquests camins tant canviants a cada tram i tan
plens de formes que simulaven elements de la natura i signes religiosos, els
evocaven coves estranyes per la forma inclinada de les parets interiors, però a
la vegada eren com balcons capritxosos que s’obrien al parc. Un d’aquests
camins les va dur fins a una espècie de columna amb forma de dona. L’Anna Maria es va aturar i els va explicar
que eren davant del Pòrtic de la Bugadera.
- - Sempre
que visito el parc vinc aquí i em quedo mirant una estona aquesta columna.
- - Per
algun motiu en concret?
- - Sí,
perquè em recorda a mi. Cada diumenge em toca anar al rentador del poble a rentar
la roba de tota la meva família, mentre la meva germana gran cuina per a tots.
- - No
teniu rentadora?
- - Com
vols que tinguem rentadora? La gent normal no té rentadores, ni televisió, ni
telèfon, ni cotxe, ni res del que teniu vosaltres. No oblidis que estem a l’any
1959. No fa tants anys que va acabar una guerra que ens va deixar a tots morts de
gana i sense res. Només misèria.
- - Ho
sento, Anna Maria. Es que encara no em faig a la idea. A nosaltres mai no ens
ha faltat res i, així i tot, ens queixem.
- - No
teniu ni idea del que és tenir motius per queixar-se!
Les dues cosines van callar i es van mirar llarga estona
l’una a l’altra. Sentien una barreja de pena, vergonya i culpabilitat. Però, de
fet, elles no eren responsables de totes les misèries que vivia aquella noia.
Ni tant sols la coneixien. No tenien la culpa de que els seus pares la fessin treballar
tant i la privessin de tantes coses. Ben mirat, els pares de la noia tampoc
tenien la culpa de res. No li donaven més, perquè no tenien més per donar. Eren
tan víctimes com ella d’un temps i d’unes circumstàncies que no eren les més
desitjables per a ningú.
Acabada la visita al parc, les dues cosines van decidir
continuar amb l’Anna Maria i, aprofitant que havien descobert una parada al mig
d’una plaça on venien uns gelats molt peculiars, van proposar-li de comprar-ne.
La noia es va sentir una mica violenta, perquè no duia diners a sobre. No
entenia que la volien convidar.
- - Però
els gelats, a aquestes paradetes, són molt cars. No ens ho podem permetre.
- - Qui
ho ha dit que siguin cars?
La Natascha es va avançar, va demanar els tres gelats i a
l’hora de pagar, es va adonar que, en comptes dels vint euros que duia al matí,
ara duia un feix de bitllets de 100 pessetes i moltes monedes de 5 pessetes, 1
pesseta i 50 cèntims de pesseta. Gairebé cau de culs de la impressió que va
rebre. Els gelats no van passar de 3 pessetes i les cosines al.lucinaven del
tot. Per un moment, sentien que podien comprar qualsevol cosa i van decidir,
només mirant-se als ulls, que aprofitarien aquell cop de sort per comprar-li a
la seva nova amiga tot el que necessités i en molt de temps no podria
comprar-se ella.
El primer que van fer en acabar de menjar-se els gelats, va
ser muntar en un d’aquells tramvies. Per res del món s’haurien perdut aquella
experiència i el cas és que la van gaudir de valent. Van baixar a la Rambla i
van determinar anar a uns grans magatzems que dominaven bona part de la vorera
que tenien davant dels ulls. Magatzem Sepu deia el rètol que lluïa a la façana.
Van entrar-hi com si coneguessin la botiga d’anar-hi a comprar cada setmana i
li van demanar a l’Anna Maria que els digués tot el que li agradés perquè
pensaven comprar-li.
- - Però…
és que us heu tornat boges o què? Aquí només compren els rics. Què no us en
adoneu de com ens miren els dependents?
- - Com
ens miren?
- Amb menyspreu.
- Això creus? Jo més aviat diria que ens miren amb desconcert, perquè els semblem el mateix que t’hem semblat a tu: d’un altre planeta.
- Amb menyspreu.
- Això creus? Jo més aviat diria que ens miren amb desconcert, perquè els semblem el mateix que t’hem semblat a tu: d’un altre planeta.
- - Però,
com que tenim diners per gastar, no ens poden fer fora. Vés per on.
- - Però
ells no ho saben que teniu diners per gastar.
- - Això
ho arreglo jo ràpid- va riure la Natascha. Ara veure-ho:
Ben decidida, va acostar-se a una dependenta que hi havia darrera d’un mostrador i li va preguntar:
- - Veus
la meva amiga Anna Maria? Sí, aquella noia de la faldilla clara. Doncs bé,
necessita unes quantes coses d’aquesta botiga i nosaltres tenim un munt de
diners per comprar-li o sigui que, sigueu amables amb ella i, sobre tot, feu-li
molt la pilota. - Dit això, li va donar una moneda de 5 pessetes i la noia va
dibuixar un somriure d’orella a orella.
- - Per
descomptat, estarem encantats de servir-la. Què necessita?
L’Anna Maria es va provar un munt de roba i sabates. Va mirar
bosses i es va enamorar-se de diferents mitges i altres articles de roba
interior. Van sortir de la botiga carregades de bosses i van parar un taxi per
acompanyar la noia a la clínica on vivia. Un cop dins del vehicle, la Natascha
va arrencar-se a riure i la Noa la va acompanyar.
- - No
em puc creure que li hagis dit a la dependenta tot el que li has deixat anar.
Ets ben boja, ho sabies?
- - Es que sempre he volgut fer com
Richard Gere a Pretty Woman.
- - Qui és en Richard Gere i què és
Pretty Woman? De veritat
que no entenc res del que digueu… va insistir l’Anna Maria.
- - En
Richard Gere és un actor de Hollybood i Pretty Woman una pel.lícula que va fer
amb la Júlia Roberts, qui és una actriu a qui anomenen la xicota d’Amèrica.
- - I
què té a veure aquesta pel.lícula amb el que li has dit a la dependenta?
- - Doncs
que li he dit el mateix que en Richard Gere li va dir a la venedora de la
pel.lícula per tal que tractessin com una reina a la Júlia Roberts, qui feia el
paper d’una prostituta.
- - Deu
meu, quines històries veieu les noies del 2015…
- - No saps prou com ens ho passem de bé…
Ja, ja, ja.
Entre riures i bromes amb els mòbils, van arribar a la porta
de la Clínica del Remei, on vivia temporalment la seva nova amiga fins que
acabés la seva rehabilitació. En agafar les bosses amb tot el que li havien
comprat a l’Anna Maria, la Natascha no es va adonar de que el seu mòbil va
acabar dins d’una d’aquelles bosses.
Van sortir del taxi, van pagar al conductor i van acompanyar
l’Anna Maria fins a la porta, decidint que no entrarien amb ella per tal de no
posar-la en un compromís amb les monges i els seus companys de la clínica.
- - Si
et demanen d’on has tret tot això, els dius que uns familiars que viuen lluny
han vingut a passar el dia a Barcelona i han aprofitat per visitar-te i per
fer-te un regal.
- - Però
jo no tinc familiars amb diners.
- - No
tenen que ser familiars molt directes. Poden ser cosins de la teva mare o del
teu pare. A més, les monges no saben quanta família tens.
- - Això
és veritat. I, de fet, la meva mare té una cosina a Tarragona que sempre ha
estat força bé de diners.
- - Ho
veus? No hauràs ni de mentir del tot… Es que, ja ho dic jo… T’hauries de treure
més partit.
- - Sort
n’he tingut avui de trobar-me amb vosaltres.
- - I
nosaltres de trobar-nos amb tu. Ningú ens hauria ensenyat el Parc Güell, ni els
tramvies, ni la Rambla, millor que tu.
- - Però
ja no ens tornarem a veure, oi?
- - Això
no ho podem saber.
- - Trobareu
la porta transparent i tornareu al 2015. I jo em quedaré al 1959, en aquesta
realitat tan grisa.
- - Sí,
no ens enganyem pas, les coses seran així. Però aquest pais canviarà molt en
pocs anys i segur que viuràs coses molt importants. De moment, pensa en
positiu: ara tens roba i sabates noves per quan surtis amb el teu xicot. Seràs
la més maca del ball.
- - Això
segur! Mai oblidaré el que heu fet per mi.
- - Nosaltres
tampoc t’oblidarem a tu, Anna Maria.
Les tres noies es van fondre en una càl.lida abraçada i
després es van separar. L’Anna Maria va entrar a la Clínica i les dues cosines
van decidir agafar un tramvia i tornar al lloc on havia començat aquella
estranya experiència. En arribar a la parada més propera al Parc Güell, van
tornar a sentir aquella música d’aigua i vidres trencats i el tramvia es va
transformar en un autocar, el mateix autocar que les havia dut fins a
Barcelona. Els seus companys de l’institut eren amb elles i ni s’havien adonat
de que elles haguessin estat “absents” tant de temps. Pels comentaris que feien entre ells, ja
havien visitat el parc i ja tornaven cap a casa. La Noa i la Natascha,
atònites, no entenien ben res.
La Noa va agafar el seu mòbil, buscant entretenir-se amb
algun joc per fer el viatge més lleuger. La Natascha va fer el mateix, però va
descobrir, horroritzada, que el seu mòbil no era pas a la bossa. Va obrir el
moneder i va veure que els 20 euros tornaven a ser allà dins i no quedava ni
rastre de cap pesseta. Va obrir més butxaques de la bossa insistint en la
recerca del mòbil. Havia d’aparèixer. Li havia costat una pasta que havia
reunit a base d’ajudar molts dies al seu oncle al bar que tenia. No era just
que l’hagués perdut d’una manera tan simple. Li van venir ganes de plorar, de
cridar, d’empipar-se amb tothom. Però, finalment, es va posar a riure.
- - T’imagines,
Noa: Que el meu mòbil s’hagi quedat al 1959?
- - I això et fa gràcia?
- - Doncs,
sí, molta! Seria un mòbil viatger en el temps. Potser em truca algú i m’explica
com estan les coses 56 anys enrera.
- - I
a quin número vols que et truquin?
- - Doncs
també és veritat. Què soca que sóc… Però, en fi, ens ho hem passat de conya,
oi?
- - Això
per descomptat.
- - Doncs
d’això es tractava, ni més ni menys.
- - Estàs
ben sonada, Natascha.
- - Però
m’estimes perquè si no… qui et faria riure tant com jo?
- - Ho tinc claríssim. Amb ningú m’ho
passo tant bé com amb tu.
- - Doncs,
apa: “Que todo fluya y que nada influya”.
- - El
que jo deia: cada dia estàs pitjor. Ja, ja, ja…
I rient les seves pròpies gràcies, arribaren al poble quan ja s’havia fet fosc. Es van acomiadar davant la casa de la Natascha i van quedar que l’endemà, que era dissabte, anirien a visitar l’àvia per tal de reprogramar-li els canals de la televisió.
Al dia següent, en arribar a casa de l’àvia, aquesta li va
preguntar a la Natascha si no havia trobat res a faltar el dia abans i li va
donar el mòbil que ella creia que havia perdut al 1959.
- - No
pot ser que me’l deixés aquí. Si jo el tenia ahir quan vam arribar a Barcelona.
- - Això
és impossible, perquè ha estat tot el temps aquí.
- - Et
demostraré que no t’enganyo. Ahir vaig fer fotos. Ens vam fer un selfie amb
l’Anna Maria. Ara el veuràs.
- Va començar a buscar les fotos al telèfon i va trobar la del selfie, però, per a sorpresa seva, només apareixien la Noa i ella. Ni rastre de l’Anna Maria.
- Va començar a buscar les fotos al telèfon i va trobar la del selfie, però, per a sorpresa seva, només apareixien la Noa i ella. Ni rastre de l’Anna Maria.
- - No
pot ser, Noa. Tu saps que no m’ho estic inventant. A la foto sortiem les tres.
- - Es
veritat, àvia. Vam conèixer una noia a prop del Parc Güell i ens vam fer una
foto amb ella, però ara ella no hi surt pas.
- - Quines
coses més estranyes m’expliqueu sempre, Noa…- diguè l’àvia.
Llavors les dues cosines van entendre que, com sempre que
vivien aquelles experiències inexplicables, no les podien compartir amb ningú
més.
Però, de sobte, va sonar el mòbil de l’àvia. Es tractava d’un
whatsapp que rebia en aquell moment. L’àvia el va obrir i se li va il.luminar
la mirada. Algú li enviava una fotografía de quan ella tenia 14 anys. Recordava
que tenia aquella edat perquè la foto estava feta al Parc Güell i ella duia la
mà dreta embenada. Va ensenyar la foto a les seves netes i elles, en veure-la,
van descobrir que es tractava de la mateixa fotografía que la Natascha havia
fet el dia abans, però només sortia l’Anna Maria.
La Natascha va tornar a mirar el seu mòbil i li va ensenyar
la foto que ella tenia a l’àvia, comparant-la amb la que tenia ella.
- - Què
no veus que és la mateixa foto, àvia?
- - Això
semblaria, sí, però la meva és antiga i aquesta és d’ara.
- - No,
àvia, mira-les bé. Les fotos són idéntiques, estan presses a l’any 1959. Només
canvien els personatges.
- - Es veritat, però…
com pot ser?
- - Qui t’ha enviat
la foto?
- - Doncs, ara que ho
dius, no ho sé, Noa. – Ho va mirar i va veure que havia estat la Natascha.
- - Jo no t’he enviat
res, àvia.
- - Mira al teu mòbil
els darrers missatges enviats, Natascha – li demanà la Noa.
En fer-ho, la Natascha va trobar un missatge, enviat feia tan sols un moment i que ella estava completament segura de no haver enviat, que a banda de la fotografia, contenia una explicació: “ahir vaig conèixer les que algun dia seran les meves nétes. Elles em van fer passar un dia per no oblidar mai. Em van colmar d’atencions i de regals. Però a la Natascha li va caure el seu mòbil a una de les bosses que jo duia i, en descobrir-ho avui, he buscat entre els seus contactes el de la seva àvia, que algun dia seré jo mateixa, i he volgut enviar-vos el mòbil de tornada al 2015 i la foto que ens vam fer, encara que acabi dividida en dos temps: la meva sola i la de les meves nétes. Només nosaltres tres sabem que a la foto original sortiem les tres quan teniem 14 anys”.
Va ser
així com les dues cosines es van adonar de que l’Anna Maria era, en realitat,
la seva àvia quan tenia la mateixa edat que elles ara. No els va caldre més
explicació. L’estranya experiència, per fi, cobrava sentit i se sentien més
properes a l’àvia del que ho havien estat mai. Ara entenien els consells que
sempre els donava, perquè ara coneixien part de les calamitats que ella havia
hagut de viure des de molt joveneta.
Comprenent
que no podien ensenyar aquell missatge a ningú perquè ningú tret d’elles ho
entendria, van decidir no dir res més a l’àvia sobre aquell tema i posar-se a
fer el que havien vingut a fer: reprogramar els canals de la televisió.
Qui no
entenia res ara era l’àvia Anna Maria. Aquelles nétes seves sempre
s’embolicaven en històries molt rares. Però el que comptava és que eren bones
noies i unes nétes molt carinyoses amb ella. I avui l’havien fet molt feliç
enviant-li aquella foto de feia 56 anys, tot i que no recordava qui li havia
fet en el seu moment. Però tant li era. I millor no preguntar d’on l’havien
tret, perquè amb aquelles dues cosines, sabia que qualsevol cosa era possible.
Estrella Pisa
5
d’Abril de 2015
A la meva mare i els seus records de Barcelona
A les meves nebodes, Núria i Natàlia, còmplices en la
construcció d’aquesta història.
Comentarios
Publicar un comentario